07 December 2011

Pilihan Hospital Bersalin | Kerajaan vs Swasta (Part 1)


Assalammualaikum,

Esok Sheila nak kena ke Hospital Serdang untuk checkup tentang masalah uri rendah. Harap-harap tiada sebarang masalah.

Pening bila memikirkan nak bersalin di hospital mana. Manakan tidak, seringkali kita dengar akan layanan yang diberikan oleh segelintir jururawat hospital kerajaan agak kurang mesra. Jika dibandingkan dengan layanan tip-top yang diberikan oleh jururawat di hospital swasta. Maklum le, bayar servis ribu-riban kalau layanan hampeh mau kena saman lak.

Bercakap mengenai hospital bersalin ni, Sheila bertuah kerana berpeluang merasa servis di hospital kerajaan dan juga di hospital swasta. Dari segi sakit memang sama tapi yang membezakan adalah layanan yang diberikan kepada kita terutama ketika menghadapi saat-saat sakit hendak melahirkan tu.

Bersalin di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang (HTAR)

Masa anak pertama, 13 tahun lalu Sheila bersalin di HTAR. Cubalah korang bayangkan macamana perasaan masa tu. Tapi masa tu cam tak ada pilihan lain sebabnya baru nak mula hidup… duit pun ala-ala je, jadi tak mampu nak ke swasta hatta nak bersalin di Hospital Universiti pun tak mampu. Jadinya Sheila pilih HTAR.

Sebelum ke sana, memang macam-macam cerita Sheila dengar, bersalin atas troli lah, layanan tak bagus, misi garang…. tapi bila kita dalam keadaan terpaksa apa yang mampu kita buat… redho aje.

Sheila ingat lagi, masa tu hari Sabtu… dari rumah dah mula rasa sakit. Memang dah cukup masa pun. Sheila ke hospital lebih kurang lepas Zohor. Sampai je of course kena que untuk diperiksa. Kalau tak salah dekat-dekat pukul 4 Sheila admit wad. Masa ni dah mula sakit dan air ketuban pun dah pecah… kemudian suami Sheila panggilkan misi minta tolong tengok-tengokkan kot dah sampai masa untuk bersalin. Boleh misi tu (yang berumur sekitar 40’s) datang dan bagi tazkirah depan my PIL cakap nak bersalin memang le sakit… tambah anak pertama, 1 jam 1 cm je… cuba tanya mak mertua tu sakit ke tidak bersalin…. Ada ke patut??? Bengang je rasa. Bukan mengadu atau mengerang pun, minta tolong check pun nak marah? Heran betul…

Lepas tu misi tu lenggang kangkung pergi, tapi tak lama datang balik… kemudian dia pun check opening. Hah! dah boleh masuk labour room… amek ko. Kalau lambat mau beranak atas katil dalam wad aje… masa ni misi tu senyum je dengan my husband dan PIL, cakap dah sampai masa dah…. sabar ajelah…

Mak mertua, pak mertua dan suami Sheila tunggu sampai bersalin… Alhamdulillah tak lama sangat, sekitar lepas maghrib dah keluar dari labour room.

Dua tahun selepas tu Sheila melahirkan anak kedua pula, juga di HTAR…. kali ni Alhamdulillah, jururawat semua muda-muda, maybe ramai trainee… jadi layanan pun mesra alam lah kan. Tak ada yang keluarkan bahasa yang menusuk kalbu ni…

Tapi yang tak bestnya di HTAR ni, sebelum discharge dari wad doktor akan check takut-takut ada yang tertinggal di dalam… yang checknya doktor lelaki tau…. cam tak ada hati perut aje…. rasa macam nak sepak aje time doktor tu check…. sakittttt….

Ok, nanti sambung part 2….

Sheila Wahid
06:25pm

No comments: