15 December 2010

Pengalaman Bercuti ke Jakarta – Bandung | Day 1

24hb November 2010

Sebelum terlupa, Sheila nak cerita pengalaman bercuti ke Jakarta – Bandung pada 24-27 November 2010 tempohari. Agenda utama adalah untuk meraikan ulangtahun perkahwinan kami yang ke-13. Jadinya hanya Sheila dan suami sahaja yang pergi, anak-anak Sheila minta tolong mak mertua tengok-tengokkan. Tiket dibeli semasa promosi AirAsia pada bulan April 2010, jadi dapat tiket murah RM332.00 untuk dua orang pergi dan balik.

Untuk makluman, trip ke Jakarta-Bandung ni Sheila tak buat tempahan untuk hotel berikutan kejadian letusan Gunung Merapi. Jadi, sampai Jakarta baru nak cari hotel. Kalau tak ada hotel yang kosong, kena tidur mana-mana le jawabnya…
Kami keluar rumah pukul 8.00 pagi dihantar jiran yang baik hati – Nadia & Malan. Flight dijadual berlepas pada pukul 9.50am dari LCCT, dah agak lewat tiba di airport tapi disebabkan dah check-in online, jadi masih sempat lagi. Sampai di airport cuma check-in beg je. Sarapan kami tapau burgermbira McD.

Kami mendarat di Bandara Soekarno Hatta pukul 10.50am (11.50am waktu Malaysia). Di sana Sheila beli nombor handphone Indonesia di Airport yang berharga Rp.50,000 – Mahal (INGAT! jangan beli di airport). Kenalan di Jakarta - Ibu Nina telah menjemput kami dari Bandara dan telah menjadi pemandu pelancong + supir pada hari tersebut. Dari membawa kami makan masakan Padang di dalam kawasan bandara, seterusnya bersolat di Masjid Nurul Barokah (juga di dalam kawasan bandara) dan membawa kami pusing-pusing kota Jakarta sehingga ke Mangga 2 untuk berbelanja.

Mangga 2 adalah sebuah kompleks membeli belah yang terkenal di Jakarta, barangan yang dijual di sana murah-murah belaka menyebabkan Sheila tak tahan godaan hingga “terbeli” 2 pasang jubah yang berharga Rp.110,000 setiap satu dan sepasang baju kebaya/seluar berharga Rp.125,000. Ni tolong convert sendiri ye.

Selepas ke Mangga 2, kami terus ke Stasiun Gambir untuk menaiki keretapi ke Bandung. Perancangan asal kami akan menginap di Jakarta (kawasan sekitar Gambir), dan keesokkan harinya menaiki keretapi ke Bandung untuk menikmati keindahan alam ciptaan Allah di sepanjang perjalanan. Tapi malangnya tiada satu hotel pun yang kosong. Makanya kami perlu menukar rancangan. Beberapa panggilan ke beberapa hotel di Bandung dibuat, akhirnya destinasi penginapan kami adalah di Kota Daarul Jannah 1, Alhamdulillah.

Kereta Agro Gede


Si Indonesia, keretapi dipanggil “kereta” ye Tuan Puan. Sebelum boleh membeli tiket kereta ni, kena isi borang dulu. Ada dua kelas kereta, satunya kelas business dan satu kelas eksekutif. Kami tentunya ambik kelas eksekutif. Harga yang perlu dibayar Rp.110,000 untuk dua orang dan kami ambil train pukul 7.00pm. Coachnya sangat selesa berhawa dingin dan ada seorang pramugara dan pramugari yang akan melayan makan minum anda  mengambil order makanan dan minuman. Perjalanan ke Bandung mengambil masa kira-kira 3 1/2 jam….

Lepas makan…. tidur… zzzz… sedar-sedar dah sampai Bandung dan ketibaan kami disambut oleh hujan, Alhamdulillah. Cuaca di Bandung sejuk (macam Cameron Highland) jika dibandingkan dengan Jakarta yang panas. Dari Stasiun Bandung ke Kota Daarul Jannah, Sheila naik kereta sewa dengan bayaran Rp.50,000. Rasanya boleh dapat murah sikit, tapi malas nak tawar-menawar… bayar je lah. Badan dah lesu… dah nampak bantal dengan tilam je….

Menginap di Kota Daarul Jannah


Tiba di Kota Daarul Jannah, check-in bilik 105. Biliknya memang tak ada air-cond atau kipas, memang dah sejuk…. kalau ada kipas harus beku… sewa bilik, Rp.275,000 untuk satu malam… Alhamdulillah.

…. bersambung ke hari kedua --->

4 comments:

mashitah ismail said...

bestnya dapat pergi kampung daun, mashi dulu tak sempat nak pergi...

Sheila jom jadi follower blog saya..
http://www.hatiberbungaros.blogspot.com/
(^^,)

SETIAWANTRANSPORT said...

•Yuk!! ke Bandung shoping & liburan. Iwan ada menyediakan Khidmat Transport Di Bandung & Jakarta. Pemandu berpengalaman, berterampilan kemas, jujur, peramah & sopan (Company Name : Setiawantrans Group)
Jenis Kereta: Innova, Avanza, Apv Suzuki, Coster & Bas.
Program Free & Eazy

Harga kereta Avanza @ Apv Suzuki (sewa kereta, upah supir, petrol & parking) :
Bandung City Tour
= Rp425 ribu/perday (8 pagi - 9 mlm @ 10 mlm)

No. H/P(call,sms, whatsapp): +6281221401090 ;

Email: setiawantransport@gmail.com ;

No Office: +622261699456 (call only) ;

Facebook add : setiawantrans@gmail.com ;

Company 100% milik orang Islam

tony transport bandung said...

Assalamualaikum Wr.Wb. Tuan / Puan

Kami menawarkan kereta yang baik dan selesa untuk sewa dengan pengalaman dan pemandu mesra dalam mengendalikan pelancong.

Jika anda mempunyai sebarang soalan, jangan teragak-agak untuk menghubungi saya melalui e-mel atau sms panggilan.
Hubungi kami Bilangan +62 858 6137 8328 ( Whats app bersedia ) atau email: tonybandung@smartfren.blackberry.com

Free & Eazy Program Tour (up to you)

Kereta + Pemandu + Parking + tol + makan pemandu ( semua dalam pakej)

Kereta Taip Daily/14 hour

Suzuki APV ( 7seat ) Rp 425,000

Toyota Avanza ( 6seat ) Rp 425,000

Toyota Innova ( 7seat ) Rp 600,000

KIA Pregio ( 10seat ) Rp 650,000

Isuzu Elf ( 11-15 tempat duduk ) Rp 750,000

Isuzu Elf Long 16 tempat duduk IDR 950,000

Mengenai untuk pengesahan tempahan kereta kita perlu maklumat penerbangan anda / nombor atau nama hotel di mana anda tinggal di Bandung. Kami percaya pelanggan kami. Apabila anda mengatakan bahawa tempahan kereta untuk tarikh tertentu disahkan, maka ia disahkan. Kita tidak memerlukan wang pendahuluan . Sila ingat bahawa Kami akan menjemput anda jika anda mengatakan bahawa tempahan kereta disahkan.

CALL / hubungi / sms / whatsapp / konsultasi percuma : +62 858 6137 8328
telefon office : +62 8888 9177 00
WhatsApp : +62 858 6137 8328
pin blackberry : 30D1 82F0
email: tonybandung@smartfren.blackberry.com

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.