15 December 2010

Pengalaman Bercuti Jakarta – Bandung | Day 2

Baca ----> Pengalaman Bercuti Jakarta – Bandung | Day 1

…ahhh… segarnya bangun pagi… di Bandung, azan subuh sekitar jam 4.00am (5.00am waktu Malaysia)… di Kota Daarul Jannah ni sejadah dan Al-Quran ada disediakan, jadi tak perlu khuatir… tapi telekung tak disediakan ye. Nak mandi dan berwuduk pepagi tu masalah betul…. walaupun bilik air dilengkapi dengan water heater, tapi lepas mandi tu sejuk betul… sampai ke tulang rasanya…. trrr… berlaga-laga gigi..

Bestnya di sini, sarapan dihantar ke bilik…. hmmm… sedapnya. Air teh panas yang dihidangkan cepat pulak sejuknya… sebab cuaca yang dingin dan nyaman. Kota Daarul Jannah ni dimiliki oleh ustaz A A Gim, seorang penceramah bebas yang terkenal di Indonesia.
Agenda hari ni, melawat ke Tangkuban Perahu, membeli belah di Kawani (nak cari backpack Deuter), Rumah Mode (pakaian berjenama) seterusnya makan malam di Kampung Daun. Pak supir (Cecep) bersama pemandu pelancong (Mbak Sylva) menjemput kami jam 10.00am… Sheila booking pak supir ni dengan Edi, supir yang sama masa Sheila ke Bandung tahun lepas. Servis tip top…. nak nombor Edi, contact Sheila personally ye.


Tangkuban Perahu


Pertama kali menjejakkan kaki ke Tangkuban Perahu…. ketinggian 1860m dari paras laut. Untuk sampai ke puncak tak perlu bersusah payah mendaki… boleh terus sampai ke puncak dengan kereta, hanya sekitar 20 minit sahaja… tapi kalau nak yang extreme, boleh aje meredah hutan belantara yang mengambil masa sekitar 3 jam untuk sampai ke puncak…. bayaran masuk dikenakan iaitu Rp.50,000 seorang.

Suasana di puncak sungguh meriah dengan kehadiran pelancong dan juga penjaja yang ramai sekali. Dari atas dah boleh menghidu bau sulfur yang menusuk hidung… Terdapat kepulan asap yang sentiasa keluar dari dalam kawah menandakan bahawa ianya masih aktif… para pelancong tidak dibenarkan sama sekali untuk turun bermandi-manda di dalam kawah….

Kalau rajin, boleh le menyusuri kawasan Tangkuban Perahu… di kiri dan kanan jalan ada banyak gerai yang menjual cenderahati, baju-T, rantai dan segala macam perkara. Kalau lapar boleh aje singgah ke gerai yang menjual jagung bakar dan pulut bakar… makan panas-panas sedapppp….
(Masih terngiang-ngiang di telinga tatkala seorang anak berumur sekitar 10-12 tahun mengekori untuk menjual beg strawberi… “Belanja bu… sabar menanti bu… murah-murah aja bu…”… Tersentuh hati melihat suasana itu.)


Shopping Time

Selepas ke Tangkuban Perahu, acara seterusnya adalah acara yang dinanti-nantikan… shopping time… Tempat pertama yang kami tuju Rumah Mode… memang pusat tumpuan pelancong dari dalam dan luar negara le… Sheila sambar sehelai blause je tapi cik abang tu… 7 helai baju… ambik ko… Shopping tak hengat… 

Dari Rumah Mode ke Kawani pulak… cik abang nak mencari beg Deuter dan kasut untuk hiking. Harga beg di sini lebih murah jika dibandingkan dengan di Malaysia… ini sebagai persiapan cik abang tu untuk menawan Gunung Tahan tahun depan. Sampai ke Bandung ko nak membeli begnya… tengok punya tengok… sekali tak jadi beli… nak fikir dulu… hmmm…


Kampung Daun


Dah puas shopping… (tak puas sebenarnya….)… lapar le pulak dah… jadinya kami terus sahaja ke Kampung Daun untuk makan malam… suasana di Kampung Daun ni sebenarnya romantik sekali… suasananya yang tenang, tempat makannya dibuat pondok-pondok kecil… nak tidur baring kat sini pun boleh…


Daarul Jannah 2


Lepas makan balik hotel. Malam ke-2 kami menginap di Daarul Jannah 2 pulak… saja nak merasa… Kalau Daarul Jannah 1 biliknya daripada kayu, dibina ala-ala resort, Daarul Jannah 2 dah lebih moden…. bangunannya dibina daripada batu-bata. Harga bagi satu bilik adalah Rp.280,000 satu malam… ini rate untuk high season – Khamis – Ahad, kalau hari biasa-biasa tu Rp.250,000 je satu malam.

----> penat nak taip… rehat jap, nanti sambung untuk hari ke-3 pulak…

6 comments:

Cahaya Petunjuk said...

Assalamualaikum...

Akak, saya nk tanya pasal pak supir di bandung tu?contact no dia mcm kt akak punya bloh ni ke -Cahya Edi Permana?

Terima kasih
Hidayah

Rosilawati Wahid said...

Waalaikumussalam, Iya Hidayah, itu le contact numbernya kalau dah tukar akak tak sure le pulak sebab lama dah tak contact dgn Edi. Maybe Hidayah boleh hubungi Sylva atau hubungi terus ke pejabatnya.

Unknown said...

hai sis, nak tanya dari hotel ke tangkuban perahu tu amik masa bape jam ye nak sampai? tq :)

Unknown said...

brape akak byr utk pak supir n tour guide tu utk sehari

Unknown said...

salam kak...boleh saya minta no tepon supir tak?? riz_adiksha@yahoo.com

Unknown said...

salam kak...bole saya dapatkan no tepon supir tu tak?tQ