16 June 2011

Resepi | Ikan Terubuk Masin Goreng Tepung

Assalammualaikum…
Alhamdulillah, Sheila sekeluarga dah selamat balik dari bumi Bali. Nanti Sheila kongsikan pengalaman Sheila di sana. Sementara tu jom jenguk dapur Sheila jap.

Balik dari bercuti, Sheila menerima bungkusan daripada Lina dari Kabong, Sarawak. Lina ni sebenarnya pelanggan yang membeli mesin jahit dari Sheila… sungguh bermurah hati cik puan Lina ni sanggup mengepos sekotak ikan terubuk masin yang segar-bugar dari ladang… walaupun kami tak pernah bersua muka, tapi atas dasar persaudaraan Islam, hubungan kami terjalin.

Terliur melihat ikan-ikan tu, lepas balik dari ofis terus je Sheila bersilat di dapur… biasanya ikan ni Sheila buat masak lomak, tapi bumbunya tak berapa nak cukup… jadi untuk menunaikan hajat… Sheila salut ikan dengan tepung jagung dan goreng garing… lepas dah garing angkat dan toskan… kemudian goreng pula hirisan bawang, halia dan cili padi…. tidak ketinggalan, perahankan limau kasturi masa nak makan… (jika suka...)

Ikan Trubuk Masin

Inilah hasilnya…

Ikan Trubuk Masin2


memang sedap makan dengan nasi panas-panas… tak payah ada lauk lain pun tak apa dah… bak kata orang, mak mentua lalu belakang pun tak perasan dah ni…

* Nota - Ikan ni banyak tulang ye... kena hati-hati semasa makan, takut tercekik tulang ikan terubuk pula...

1 comment:

Nurul a.k.a Riko said...

Salam Sheila...
Apa kabo? Sedapnyer lauk terubuk ikan masin nie. Sungguh menyelerakan.